Zmiana skrzyni automatycznej na manualną
Demontaż skrzyni automatycznej:
1. Ustawiamy bolid nad kanałem lub najazdem.
2. Spuszczamy olej ze skrzyni biegów przez odkręcenie nakrętki rury kontroli poziomu oleju.
3. Odkręcamy wał napędowy wraz z podporą.
4. Odkręcamy rurki chłodzące olej.Króćce przy chłodnicy możemy zostawić niezaślepione.
5. Odkręcamy linkę napędu szybkościomierza.
6. Wyjmujemy plastikowe kratki w dolnej części skrzyni i kluczem plaskim 17 odkręcamy 4 śruby mocujące koło zamachowe do przetwornika momentu. Koło należy zablokować.
7. Odczepiamy linkę sterowania skrzynią przy silniku.
8. Odkręcamy osłonę dźwigni zmiany biegów, rozłączamy cięgno sterujące i przewody elektryczne.
UWAGA: Styki jednej z kostek elektrycznych należy połączyć ze sobą-inaczej nie zakręci rozrusznik,druga kostka
pasuje do kostki świateł cofania w skrzyni manual.
9. Odkręcamy śruby łączące silnik z obudową skrzyni biegów.
10. Odkręcamy podporę skrzyni od nadwozia i zdejmujemy skrzynię.
UWAGA: Należy przytrzymać kolo przetwornika momentu żeby się nie wysunęło ze skrzyni - inaczej zostaniemy ochrzczeni litrem oleju ATF.
11. Odkręcamy śruby mocujące koło zamachowe do wału silnika i wyjmujemy bolec centrujący ze środka wału.
12. Kontrolujemy stan tylnego simmeringa ew. wymieniamy go.
Montaż skrzyni manualnej:
1. W otwór w wale korbowym wsuwamy łożysko podtrzymujące wałek skrzyni biegów i zabezpieczamy przed wysunięciem pierścieniem sprężystym.
2. Przykręcamy koło zamachowe do wału (Volvo zaleca nowe śruby) momentem 70 Kgm.
UWAGA: Koło musi być odpowiednio ustawione względem wału: W kołach zamachowych do 1983 dwa kołki czujnika zapłonu muszą przypadać -pierwszy na godz. 2.30, a drugi na około 3.30 przy ustawieniu pierwszego cylindra w ZZ.
3. Przykręcamy stopniowo docisk z tarczą sprzęgła do koła zamachowego starając się ustawić tarczę centrycznie.
4. Wkładamy skrzynię ( najlepiej w dwie osoby). Aby ułatwić sobie pracę możemy poluzować poduszki pod silnikiem i nachylić go do tyłu. Skrzynię wkładamy lekko przekręconą aby nie blokował nadlew na rozrusznik. Warto też odkręcic lewarek zmiany biegów.
UWAGA: Przed założeniem skrzyni warto sprawdzić działanie włącznika wstecznego biegu (ten z dwoma bolcami) oraz czujnika włączonego 4 biegu (1 bolec) w skrzyni z OD- powinien "masować".
5. Skręcamy skrzynię z silnikiem, podłączamy linkę szybkościomierza, wkładamy gąbkę wygłuszającą nad skrzynię w okolicę lewarka, wyprowadzamy przewody elektryczne do kabiny.
6. Mocujemy podporę skrzyni, przykręcamy wał (sprawdzić czy jest dobrze złożony-malowane cechy muszą się zgadzać).
7. Zakładamy pedał sprzęgła, wymieniamy na węższy pedał hamulca, moculemy linkę sprzęgła.
8. Łączymy przewody wstecznego biegu z odpowiednia kostką. Połączenie elektryczne overdrive'u to temat osobnej bajki. Na początek można jeżdzić bez OD.
9. Zakładamy osłonę gumową, lewarek z gałką.
10. Myjemy rączki i buźkę, odpalamy maszynę i delektujemy się wspaniałymi przyspieszeniami...
nadesłał: Wojtek Stysz